Zabytkowy wagon tramwajowy z Muzeum Elektrycznego Transportu.
Jak się poruszać po mieście?


W Petersburgu transport zbiorowy oparty jest na metrze, autobusach, transporcie elektrycznym (tramwajach i trolejbusach) oraz "marszrutkach" – małych, prywatnych busach. Do podmiejskich miejscowości najwygodniej można dostać się marszrutkami z krańcowych stacji linii metra lub „elektriczkami” - elektrycznymi składami kolejowymi. Na początku łatwo się w tym pogubić, dlatego zapraszam do małego przewodnika poświęconego bardzo ważnemu zagadnieniu poruszania się "poPetersburgu" :) Mam nadzieję, że ułatwi Wam dotarcie tam, gdzie chcecie i uniknięcie błędów i wpadek. O takie wcale nie trudno - panują tu często zupełnie inne zwyczaje niż w Polsce - warto się przygotować.

Przylot samolotem

Lotnisko Pulkovo położone jest kilka kilometrów na południe od miasta, do centrum trzeba będzie się dostać. Jeśli nie chcecie zamawiac taksówki - spod terminalu odjeżdżają autobusy nr 39 i 39э. To normalne, miejskie autobusy ze standardową opłatą za przejazd (30 rubli). Podjeżdżają co kilkanaście minut.

W autobusie możemy za darmo przewozić jedną sztukę bagażu, którego łączne wymiary nie przekraczają 120 cm, za dodatkowy (do 180 cm) zapłacimy 30 rubli.

Autobusem należy dojechać do przystanku Moskovskaya. Tam będzie zejście do podziemnego przejścia, z którego można dostać się na stację metra o tej samej nazwie. Stacja Moskovskaya położona jest na linii nr 2, oznaczona jest na planie kolorem niebieskim. Trasa wiedzie w linii prostej przez całe miasto od południa na północ, przejeżdżając oczywiście przez centrum.

Przyjazd autokarem i pociągiem

Autokary zatrzymują się z reguły w pobliżu stacji Vitebskiy vokzal. Jeżeli przyjechaliście pociągiem, to dworzec ten najprawdopodobniej również jest finiszem Waszej podróży. Po prawej stronie od głównego wejścia dworca jest budynek stacji metra Pushkinskaya. Od strony ulicy jest wyjście z westybulu, żeby zejść do metra trzeba wejść do budynku od tyłu. Stacja metra Pushkinskaya położona jest na linii nr 1, oznaczona jest na planie kolorem czerwonym.

Niektóre westybule stacji metra wcale nie wyglądają, jakby nimi były - szukajcie znaku "metropolitena".
W metrze


W metrze polecam od razu udać się do kasy i kupić „Podorożnik” (elektroniczną kartę ładowaną określoną sumą) i załadować ją kwotą ok. 300 rubli - przyda się na później. To znacznie wygodniejsze rozwiązanie niż żetony i pozwala opłacać również przejazdy wszystkimi innymi środkami miejskiego transportu (i niektórymi marszrutkami).

Wszystkie informacje o petersburskim metrze wraz ze schematem linii i mini-rozmówkami przydatnymi w kasie, znajdziecie we wpisie „Petersburskie metro wczoraj i dziś”.

Koszt przejazdu metrem to 45 rub.
Za dodatkowy, większy bagaż trzeba dopłacić 45 rub.
Oficjalna strona petersburskiego metra tutaj: www.metro.spb.ru

Uwagi:

- Jeśli macie walizki z kółkami albo duże plecaki przeszkadzające w przejściu przez małe bramki w metrze - skierujcie się do większej, rozsuwanej bramki z prawej strony, obok budki strażnika. Z bramek tych korzystają także pasażerowie z małymi dziećmi, które nie płacą za przejazd.

- Ochrona metra ma prawo zatrzymać Was do kontroli. Nie sądzę, żeby miało się to zdarzyć -  ochrona oczywiście widzi, że jesteście turystami. Macie bagaże, rozglądacie się niepewnie dookoła, prawdopodobnie przed chwilą spowodowaliście zator w kasie ;) Jeśli jednak będą chcieli Was sprawdzić - kontrola polega na przejściu przez bramkę, albo wrzucenie bagażu do rentgenowskiego skanera, trwa to dosłownie kilka sekund. Możecie nie zgodzić się na taką kontrolę, jeżeli macie ku temu jakieś powody – w tym przypadku będziecie musieli opuścić metro, ale nikt nie ma prawa do niczego Was zmuszać.

- Jeżeli przyjeżdżacie lub wyjeżdżacie z miasta o bardzo wczesnej albo bardzo później porze, lepiej sprawdźcie wcześniej, czy będziecie mogli skorzystać z metra! Stacje metra otwierają się i zamykają według planu, który można znaleźć tutaj.

Trolejbus na Newskim prospekcie.
Autobusy, trolejbusy, tramwaje


W autobusach, trolejbusach i tramwajach można dokonywać opłaty za przejazd przy pomocy karty „Podorożnik” (przykładając ją do czytników), można również kupić bilet u konduktora lub (częściej) konduktorki. W każdym środku transportu jest taka osoba - biletów nie kupuje się w automatach ani w kioskach, ale właśnie u nich! Zadaniem konduktora jest wypatrywanie osób dosiadających się i egzekwowanie opłaty. Jeśli nie macie karty i chcecie kupić bilet, sami podejdą. Jeżeli płaciliście Podorożnikiem a nie widzieli tego, będą chcieli sprawdzić kartę – mają specjalne czytniki. Nie kasują one pieniędzy za przejazd, jeżeli już to zrobiliście.

W niektórych autobusach nie ma czytników kart ani konduktora. W takim przypadku, pasażerowie opłacają przejazd u kierowcy, opuszczając autobus przednimi drzwiami.

Rozkłady jazdy na przystankach zaznaczone są symbolami A i T (autobus i tramwaj), zaś trolejbusy oznaczono symbolem przypominającym kwadratową, dużą literę „M” - to tak naprawdę mała litera „t” oznaczająca trolejbus. Zwróćcie na to uwagę - zwłaszcza w centrum zdarza się, że autobusy i trolejbusy mają te same numery i zatrzymują się nie tych samych przystankach.

Na rozkładach jazdy zaznaczone są przerwy pomiędzy kolejnymi podjazdami transportu na przystanek w określonych godzinach, a nie dokładne minuty przyjazdu, jak w Polsce. Z resztą i tak nie jeżdżą według planu. W warunkach takiego ruchu na drogach i w częstych korkach jest to po prostu niemożliwe.

Mój ulubiony typ tramwajowego wagonu na prospekcie Engelsa.
Koszt przejazdu autobusem, trolejbusem i tramwajem jest taki sam i wynosi 40 rubli. Przy czym nie ma różnicy, czy jedziecie jeden przystanek czy do samego końca linii.
Dzieci do lat ośmiu nie płacą za przejazd. Powyżej ośmiu lat płacą za normalny, dorosły bilet – 40 rub.

Strona transportu elektrycznego: www.electrotrans.spb.ru

Mapy sieci tramwajowej tutaj.
Mapy tras trolejbusów tutaj.
Mapa tras autobusów tutaj.
Wszystkie miejskie środki transportu na jednej mapie tutaj.

Marszrutki

Marszrutki to małe, prywatne busy, które mają swoją numerację i jeżdżą według ustalonych tras. Mają zwyczajowe przystanki, ale na życzenie pasażera zatrzymują się w każdym miejscu po drodze, jeśli nie koliduje to z prawem o ruchu drogowym. Ceny przejazdów są różne, w zależności od punktu przeznaczenia - trzeba o to spytać kierowcę i również jemu zapłacić. Kierowcy potrafią jedną ręką prowadzić samochód, a drugą wydawać resztę – to standard. Ceny przejazdu marszrutkami są zazwyczaj wyższe niż w miejskim transporcie.

Marszrutki często ruszają w trasę dopiero, kiedy zbierze się komplet pasażerów. Być może przyjdzie Wam kilka minut poczekać.

Wszystkie marszrutki według numerów tutaj.
Wszystkie trasy marszrutek na jednej mapie tutaj.

Elektriczki na dworcu Witebskim.
Elektriczki


Do podmiejskich miejscowości najlepiej wybrać się elektriczką. Pociągi w kierunku północnym od miasta (w stronę Finlandii i Karelii) odjeżdżają z dworca Finlyandskiy vokzal – aby się tam dostać, należy wysiąść na stacji metra pl. Lenina (czerwona linia nr 1). Pociągi na południe i wschód odjeżdżają ze stacji Vitbskiy vokzal (stacja metra Pushkinskaya, czerwona linia) i Moskovskiy vokzal (stacja metra pl. Vosstaniya na czerwonej linii metra). Do podmiejskich rezydencji i dacz na południowym brzegu Zatoki Fińskiej (m.in Peterhofu i Oranienbaumu), można dojechać elektriczką z dworca Baltiyskiy vokzal (stacja metra Baltiyskaya na czerwonej linii).

Rozkład jazdy elektriczek i pociągów dalekobieżnych można sprawdzić na stronie: www.tutu.ru

Uwaga:

Do dojechaniu na miejsce zachowajcie swój bilet, dopóki nie opuścicie terenu dworca. Zdarza się, że aby opuścić dworzec trzeba skorzystać z elektronicznej bramki, która skanuje kod na bilecie.

Krzysztof




Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Ciekawostki

5.jpg

Podczas uroczystości urodzin Waslievskiej Wyspy na Dziobowych Kolumnach co roku zapalany jest ogień.

Facebook

Główny Partner